Vuggestuelivet leves både ude og inde

Flexible læringsmiljøer skaber rum til fordybelse

Indendørs er vuggestuen fleksibelt indrettet, så rummene har flere funktioner. Når møbler og ting skifter plads, giver det nye muligheder og oplevelser for børnene. Det kan for eksempel se sådan ud:

Alrummet er indrettet med spiseborde og plads til motorisk udfoldelse. Her er gulvplads til leg, en lille rutsjebane, snurretoppe og en gyngehest. Vi vægter højt, at barnet bliver udfordret motorisk, og at bevægeglæden udvikles og bevares.

Stuen er indrettet med klapbord, sofa til hygge og højtlæsning, et stort spejl og en madras, man kan tumle på. Her kan man fordybe sig i leg og samvær.

Krea giver rum for eksperimenter og kreative aktiviteter, så som maling, tegning og klippe-klistre. Her er en håndvask og forklæder, så kreativiteten kan få frit spil – også med fingermaling. Vi har fokus på den sanselige oplevelse og lader barnet eksperimentere. Her er også vuggestuens legekøkken.

Udelivet udfolder sig i gårdhaven

Gårdhaven er hyggeligt indrettet med rutsjebane, sandkasse og borde, vi kan spise ved. Vi har asfalt til at køre scooter og cykle på, og med fin plads til boldspil. I bede og krukker er plantet bærbuske, blomster og duftende krydderurter. Gårdhaven tilbyder således muligheder for både motorisk aktivitet, sanseoplevelser, samvær og fordybelse året rundt.

Vinduer i børnehøjde i alrummet giver udsyn til gårdhaven. Børnene kan se ud og blive inspireret til at komme ud og lege.

Barnevognsskur og halvtag giver ly og læ, når børnene sover ude i barnevognene. Træer og de omkringliggende huse giver skygge på varme sommerdage.

Ture i nærmiljøet giver oplevelser

Nærmiljøet omkring vuggestuen byder på mange forskellige oplevelser. Vi går på tur i små grupper og udforsker den nære verden omkring os. Vi har klapvogne med plads til 2 eller 4 børn, så vi kan komme længere omkring.

Mulighederne er mange:

• Ture til biblioteket
  • Gåture ved fjorden
  • Leg på legepladser
  • Skovture
  • Oplevelser i byen
  • Udflugt til andre institutioner

Kolonihaven tilbyder naturoplevelser

Naturen er lige ved hånden i kolonihaven, som vi har adgang til i samarbejde med de øvrige institutioner i dagtilbuddet. Den ligger i kort gåafstand fra vuggestuen.

Haven byder på oplevelser med insekter, fugle, blomster og skiftende vejr. Vi leger på græsplænen og får jord under neglene i bedene. Her gør børnene sig erfaringer med naturen i trygge, velkendte rammer. Kolonihavehuset giver ly for vejret og mulighed for indendørs hygge.