Vuggestueliv med nærvær og samvær i små fællesskaber

Sådan forløber dagen i vuggestuen

Kl. 6.24 åbner vi vuggestuen og gør klar til dagen. Der er morgenmad til kl. 7.00. Børnene ankommer løbende.

Kl. 8 - 8.30 er der formiddagsmad for de sultne. Derefter er der leg, aktiviteter og ture ud af huset.

Kl. 10.30 spiser vi frokost. Børnene leger og puttes efterhånden som de er trætte til det. De får lov at sove, til de vågner af sig selv.

Kl. 13.00 er der eftermiddagsmad i takt med at børnene vågner. Eftermiddagen går med aktiviteter og leg inde og ude. Børnene afhentes løbende.

Kl. 16.45 lukker vuggestuen (16.30 om fredagen)

Små børnegrupper giver kvalitetstid

Vi samler børnene med en voksen i mindre grupper med udgangspunkt i børnenes indbyrdes relationer og interesser. I disse grupper leger vi, fordyber os i aktiviteter, eller tager på ture ud af huset. Børnene får øje på og interesse for hinanden, og venskaber spirer.

Selvhjulpenhed er en gave

Oplevelsen af at kunne selv bidrager til barnets selvværd, selvstændighed og mentale robusthed. Derfor har vi i vuggestuen fokus på det enkelte barns selvhjulpenhed i alle situationer i løbet af dagen.

Hverdagsrutinerne er fyldt med læring

Genkendelige og forudsigelige hverdagsrutiner giver tryghed for børnene. De trives med at vide, hvad de skal hvornår.

Hverdagen er fyldt med læringsrum, hvor barnet dagligt øver sig i forskellige færdigheder. For eksempel når barnet skal sove til middag. Her øves motoriske færdigheder i at tage tøj af og på. Balancen udfordres, når barnet kravler op ad stigen til puslebord og barnevogn og lægger sig til rette.

Selvværd kommer blandt andet igennem kropslige og mentale sejre, når barnet mestrer opgaver og situationer på egen hånd. Disse små sejre skaber motivation og glæde, og giver barnet lyst til at afprøve sig selv. Derigennem skabes flere udfordringer - og dermed flere sejre i en positiv spiral.